Шановні батьки!

Період з 6 до 7 років називають перехідним етапом в особистісній, інтелектуальній та соціально-психологічній сферах, адже дитина прощається з дошкільним дитинством і вступає у молодший шкільний вік.

Які показники мовленнєвої готовності дитини до школи?

До кінця дошкільного віку в мовленні дитини мають бути:

  1. Наявна правильна звуковимова;

Порушення звуковимови краще виправляти у дошкільному віці. Порушення звуковимови після 5 років закріплюються у мовленні дитини, тому виправлення потребує значно більше часу (кілька років) та проходить із труднощами. Пам’ятайте, що невиправлені порушення мовлення можуть закріпитися і залишитися на все життя. Не слід забувати, що порушення звуковимови не тільки ускладнюють спілкування, а й негативно впливають на засвоєння навичок читання та письма.

  1. Повністю сформована складова структура, у тому числі багатоскладових слів;

Вашій дитині вже 6 років, а це вік, коли звукоскладова структура слів має бути повністю сформованою. Слід обов’язково звернутися по допомогу до вчителя-логопеда з метою проведення відповідної діагностики. Залежно від логопедичного висновку потрібно далі будувати роботу в цьому напрямі. У будь-якому разі для дитини буде корисною вправа «Плесни, як я», коли ви плескаєте в долоні, відбиваючи різний ритмічний малюнок (наприклад: / //, // /, /// тощо). Коли дитина навчиться повторювати ряди оплесків, можна так само відплескувати (відстукувати) слова різної складової структури: на кожен оплеск – склад (наприклад: ка-ша, во-ро-на, те-ле-ві-зор тощо).

  1. Наявне вміння виконувати звуковий аналіз;

Що таке звуковий аналіз і для чого формувати це вміння?

Звуковий аналіз передбачає виконання дитиною розумових дій з аналізу (тобто розчленування) звукового складу слова. Для того щоб написати або прочитати те чи інше слово, дитині слід розчленувати його на складові, тобто здійснити аналіз. Якщо дитина не вміє визначити наявність певного звука чи послідовність звуків у слові, вона не зможе його записати. Саме тому так важливо сформувати в дитини навички звукового аналізу ще до вступу до школи. Слід пам’ятати, що звуковий аналіз можна формувати лише на основі тих звуків, що їх дитина вимовляє правильно. Якщо хоч один звук у дитини порушений, не можна вводити його у вправи на заняттях.

До кінця дошкільного віку дитина має засвоїти аналіз звуків:

  • на фоні слова – коли дитина вчиться виділяти спільний голосний /приголосний на початку/в кінці слова (наприклад, звук [о] у словах Оля, осінь, олень; вікно, відро; звук [с] у словах сом, сир, сумка; ліс, пес); перший/останній голосний/приголосний у словах (наприклад, у слові оса – перший звук [о] , а останній - [а]; у слові жук – перший звук [ж], останній - [к] ), визначати місце та порядок звуків у слові (наприклад, у слові мак три звуки: перший [м], другий [а], третій [к]);
  • зі складу слова – коли дитина вчиться виділяти наголошений/ненаголошений голосний, приголосний звук на початку/в кінці слова;
  • а також звуковий аналіз складу – коли дитина вчиться визначати порядок звуків у закритих складах, виділяти перший/останній звук у відкритих (ла)/закритих (ам) складах.
  1. Багатий лексичний запас зі словами різних частин мови;
  2. Сформована граматична будова (дотримання правил узгодження слів у роді, числі, відмінку тощо);
  3. Присутні складові синтаксичні діалогічні та монологічні конструкції на позначення часових, просторових, причинно-наслідкових відношень.

Отже, шановні батьки, від вас залежить майбутнє ваших дітей. Ви маєте набратися терпіння, зацікавити дитину і таким чином залучити її до цілеспрямованої роботи. Лише у співпраці з дитиною ви можете досягти бажаного: навчити відрізняти звуковимову правильну від неправильної, сформувати навички самоконтролю за власним мовленням, збагатити словниковий запас, удосконалювати зв’язне мовлення, розвинути увагу, пам'ять, інтелект, підготувати до успішного навчання у школі.

Пальчикові ігри та вправи (переглянути)

Кінезіологічні вправи (переглянути)

Домашня логопедія

Вчитель-логопед: Цирулькевич Т.У.

Тема занять: Автоматизація звука «Ж»

Зміст роботи:

Послідовність автоматизації звука «Ж»

Автоматизація звука [Ж] у складах

Автоматизація звука [Ж] у словах з прямими складами

Автоматизація звука [Ж] у словах зі зворотними складами

Автоматизація звука [Ж] у словах зі збігом приголосних

Автоматизація звука [Ж] у чистомовках

Автоматизація звука [Ж] у словосполученнях

Автоматизація звука [Ж] у реченнях

Примітки

https://www.logoclub.com.ua/zvukovimova/avtomatizatsiya-zvukiv/27-avtomatizatsiya-zvuka-zh - мовні вправи на автоматизацію звука «Ж»

https://whttps://www.slideshare.net/lubovculak1/ss-29934158ww.slideshare.net/lubovculak1/ss-29934158 - онлайн презентація «Автоматизація звука «Ж»

https://www.youtube.com/watch?v=qjUZ8jCRig0 – пісенька «Веселий жук»

https://www.youtube.com/watch?v=ztjTrZPosyo – Відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=OvlN-Oe2ICo – вправи на диференціацію С-Ш

Коли потрібно звернутись до логопеда

1. Якщо у дитини в ранньому віці ( до року) немає гуління та белькотіння ( звуків типу «кххх», «гиги», «агу», «аги», потім повторювальних складів «диди», «гиги», «бубу», «тата»).

2. Якщо у дитини у віці 2-х років дуже мало слів, ще немає фраз або дитина зовсім не говорить.

3. Якщо дитина не вимовляє прості звуки або замінює їх іншими (наприклад, «К» замінює на «Т»).

4. Якщо дитина до 3-х років говорить на «своїй» мові, причому багато і активно, а зрозумілих і простих слів майже немає.

5. Якщо дитина все розуміє, а говорити не хоче, дуже вперта.

6. Якщо у віці 3-х років Вас хоч щось насторожує у мовленні Вашої дитини. Ви порівнюєте з мовленням однолітків і чуєте різницю.

7. Якщо у віці 4-х і 5-ти років мовлення Вашої дитини нечітке, змазане,вона невиразно говорить,не вимовляє, на Ваш погляд, багато звуків.

8. Якщо Ваша дитина після 4-5 років багато звуків говорить м*яко: «Кіся», «щапка», «тяйнік», «лямпотька».

9. Якщо дитина старше 6-ти років не вимовляє правильно будь-які звуки. До цього віку в дитини повністю сформована фонетична система, тому проблем бути не повинно.

10. Якщо дитина старше 6 –ти років не може відповідати на запитання, з труднощами вчить вірші, не може запам*ятати і переказати розповідь, в довгих словах переставляє або пропускає склади.

11. Якщо у дитини в школі проблеми з письмом. Найчастіше вчителі це помічають у 2-3 класі.

12. Якщо у дитини навіть після легкої травми почалися проблеми з письмом – терміново зверніться до невропатолога і логопеда.

13. Якщо напередодні школи ви помічаєте будь-які труднощі і не впевнені, що Ваша дитина готова до школи.

10 порад логопеда

1.Більше розмовляйте з дитиною, озвучуючи всі дії.

2. Розвивайте розуміння мови, використовуйте прості інструкції, опираючись на те, що малюк знає.

3. Співайте колискові перед сном.

4. Спонукайте бажання наслідувати дорослому.

5. Частіше розповідайте дітям казки, вірші. Пробуджуйте бажання домовляти слова, речення дитиною.

6. Не перевантажуйте дитину теле-, відео-, аудіоінфориацією.

7. Ніколи не кажіть в присутності дитини про її недоліки.

8. Не дратуйтеся, не засмучуйтесь від того, що ваша дитина не розмовляє. Кожна дитина – індивідуальність. Треба допомогти їй розкритися.

9. Не чекайте коли дитина заговорить, вчіть її розрізняти предмети за розміром,співвідносити за кольором, формою, кількістю.

10. Частіше робіть масаж пальців і долоньок.

«Золоті поради» для батьків

- Завжди будьте на стороні дитини

- Слухайте і не перебивайте

- Мінімізуйте стресові для дитини ситуації

- Бережіть дитинство

- Вивчайте разом іноземні мови

- Не надавайте надмірного значення оцінкам

- Виробіть свою власну, найбільш оптимальну, систему бонусів

- Не бійтесь заслужених покарань ( не фізичних)

- Хваліть дитину за успіхи

- Не сваріть за невдачі

- Пояснюйте причини і наслідки

- Не робіть поспішних висновків

- Ніколи не порівнюйте їх з собою або іншими дітьми

- Сприяйте всебічному розвитку дитини, заохочуйте її допитливість

- Залучайте до здорового способу життя власним прикладом

- Обговорюйте з дитиною будь-які теми

- Подорожуйте разом

- Не принижуйте і не соромте дитину

- Говоріть правду Беріть участь у всіх дитячих заходах

- Пишайтесь дитиною

- Поважайте дитину

5 основних порад батькам для розвитку мовлення дитини

- Розмовляйте з дитиною. Часто батьки недооцінюють важливість комунікації з дитиною і обмежуються лише загальними фразами, необхідними для існування, щоб погодувати дитину, чи привчити її до горшка. Проте, розмова вдома повинна лунати постійно і приклад діалогу не лише впливає на розвиток мовлення і вивчення нових слів, а і на подальше емоційне забарвлення сказаного. Окрім розмови з дитиною потрібно також читати дитині казки, співати пісні і колискові, тим самим прививаючи любов до літературного мовлення.

- Вивчати основні правила побудови речень. Важливим є не лише вивчення слів, а і правильне їх вживання в реченні, тому потрібно розказати дитині як будується речення і змінюються дієслова при вживанні. Діти часто плутають і на предмети жіночого роду говорять «він», і навпаки, на предмети чоловічого роду «вона». Поясніть дитині закономірність закінчень слів в залежності від іменника. Виправляти дитину, коли вона неправильно вимовляє слова потрібно поступово по одному слові.

- Логопедичні вправи ті ігри. Звертайте увагу надихання, адже від дихання залежить також сила звуку при розмові. Тренуватись видихати можна за допомогою вправ, свистків і дудок, надування повітряних кульок та ігор у логопедичне лото.

- Правильна вимова. Вивчайте з дітьми скоромовки і віршики у яких присутні звуки, які нелегко вдається вимовляти дитині. При вимовлянні скоромовок дитина може застосовувати спеціальний мікрофон «Еко»,щоб тренувати силу голосу і чути свою вимову.

- Вивчаємо нові слова щодня. Вивчайте одне слово, його значення і застосування в реченні щодня. Навчати можна також з картинками і асоціативно.

Батьки та рідні можуть застосовувати різні методи для покращення мовленнєвих навичок дитини, проте консультація логопеда є обов'язковою, адже професійна порада і допомога дозволяє пришвидшити виправлення вад.

Кiлькiсть переглядiв: 1703

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Фотогалерея

Комунальний заклад загальної середньої освіти "Луцька гімназія № 16 Луцької міської ради"

Офіційний сайт

вулиця Корольова, 7,
43022, Волинська область, місто Луцьк,
Україна

Дата останньої зміни 19 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!