ПОРЯДОК ПОДАННЯ ТА РОЗГЛЯДУ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Лист Уповноваженого Президента України з прав дитини від 01.10.2020 №15/3-07/1686 щодо необхідності вжиття інформаційно-просвітницьких заходів для захисту дітей у цифровому середовищі та про матеріали для проведення превентивних занять з даного питання
Наказ "Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти"
Наказ "Про створення АБВГД – групи та призначення уповноваженої особи для здійснення невідкладних заходів реагування у випадках виявлення фактів насильства, булінгу"
Наказ "Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу"
Як реагувати на цькування?
Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих – учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров’ю.
Старші учні, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами розроблено кілька порад для них.
Як впоратись із ситуацією самостійно?
- Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям
- Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
- Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
- Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більш шансів спинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров’я ситуації.
- Не соромтесь обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Лист батькам про булінг
Шановні батьки!
18.12.2018 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». Згідно із Законом, булінг /цькування/ - це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Повідомляємо, що за скоєне правопорушення батькам винних відповідно до статті 173-4 КУпАП про адміністративні правопорушення доведеться сплатити штраф від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів. Якщо булінг вчинений групою осіб або повторно, то штраф становитиме від 100 до 200 неоподаткованих мінімумів. Або ж на винних чекають громадські роботи на строк від 40 до 60 годин. Булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
Адміністрація комунального закладу «Луцька ЗОШ І-ІІІ ступенів № 16 Луцької міської ради» розглядатиме заяви про систематичні випадки булінгу, проводитиме розслідування , вживатиме відповідні заходи, повідомлятиме уповноважені підрозділи органів Національної поліції (ювенальну поліцію) та Службу у справах дітей про випадки булінгу.
Батькам та педагогам. Як запобігти булінгу
Поради батькам для надання допомоги дитині при булінгу в школі
Батькам про кібербулінг
Порадник «СТОП-БУЛІНГ». Як вберегтись від насильства
План заходів
спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти на 2021-2022 н.р.
№ з/п | Найменування завдання | Найменування заходів | Цільова аудиторія | Відповідальні |
1 | Проведення моніторингу стану освітнього середовища в закладі освіти (не рідше 1 разу на півріччя) | Опитування, анкетування учасників освітнього процесу | Здобувачі освіти, батьки вчителі | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., психолог Тарасюк В.Ф., соціальний педагог Власюк І.М. |
2 | Створення безпечного освітнього середовища, що включає психологічну та фізичну безпеку | 2.1. Виявлення місць, які можуть бути небезпечними для вчинення булінгу (цькування) | Здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., педагогічні працівники закладу освіти |
2.2. Організація належних засобів безпеки (спостереження за місцями загального користування) | Здобувачі освіти | Черговий адміністратор, чергові вчителі | ||
2.3. Підготовка наказу щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в освітньому закладі | Здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В. | ||
2.4. Розробка та затвердження плану заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) | Здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В. | ||
2.5. Призначення відповідальної особи для своєчасного реагування на випадки булінгу (цькування) | Здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В. | ||
2.6. Консультування класних керівників щодо виявлення ознак булінгу або випередження упередженого ставлення | Здобувачі освіти | Психолог Тарасюк В.Ф., соціальний педагог Власюк І.М. | ||
2.7. Встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу | Здобувачі освіти | Психолог Тарасюк В.Ф., соціальний педагог Власюк І.М. | ||
3 | Підвищення рівня поінформованості учасників освітнього процесу про булінг (цькування) | 3.1.Організація тематичних заходів ZOOM, нарад, бесід, консультацій під гаслом «Стоп булінг» із залученням громадських, батьківських організацій, представників служб у справах дітей національної поліції (ювенальної превенції, прокуратури).Центру безоплатної правової допомоги | Педагогічні працівники, здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4 класів, класні керівники 5-11 класів (упродовж року) |
3.2. Оприлюднення на вебсайті, дошці оголошень освітнього закладу правил поведінки здобувачів освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидії булінгу, порядку розгляду заяв (з дотримання конфіденційності) про випадки булінгу та реагування та доведені випадки в закладі освіти | Батьки, здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., учитель інформатики Матвіюк А.М. (постійно) | ||
4 | Своєчасне виявлення булінгу та (або) потенційних ризиків його вчинення | Спостереження, вивчення соціально-комунікативного розвитку школярів, міжособистісних стосунків в учнівських колективах, консультування зацікавлених осіб | Педагогічні працівники, здобувачі освіти, батьки | Дирекція закладу, класоводи 1-4 класів, класні керівники 5-11 класів, соціальний педагог Власюк І.М., психолог Тарасюк В.Ф. |
5 | Визначення та реалізація необхідних заходів, способів та методів вирішення ситуацій булінгу та (або) усунення потенційних ризиків його виникнення | 5.1.Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) відповідно до заяв, що надійшли 5.2.Робота комісії з розгляду випадків булінгу | Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) | Адміністрація освітнього закладу |
6 | Здійснення психологічного та соціально-психологічного супроводу, застосування заходів виховного впливу у класі, де стався випадок булінгу | 6.1. діагностика рівня психологічної безпеки та аналіз їх динаміки 6.2. Розробка програми реабілітації для потерпілого (жертви) та її реалізація із залученням батьків або осіб, які їх заміняють 6.3. Розробка корекційної програми для кривдника та її реалізація із залученням батьків або осіб, які їх заміняють 6.4. Консультативна допомога учасникам освітнього процесу 6.5.Розробка і проведення профілактичних заходів | Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі, свідки або очевидці, сторони булінгу | Психолог Тарасюк В.Ф., класоводи 1-4 класів, класні керівники 5-11 класів |
7 | Забезпечення включення до навчальних та виховних програм питань запобігання ситуацій булінгу, реалізація профілактично-просвітницьких програм, тренінгів | Впровадження програм «Родинна твердиня», «15» | Батьки | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., психолог Тарасюк В.Ф., соціальний педагог Власюк І.М., педагоги закладу |
8 | Формування в учасників освітнього процесу нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, усвідомлення булінгу (цькування) як порушення прав людини | 8.1. Челендж «Стоп булінг» (вересень) | Учасники освітнього процесу | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4 класів, класні керівники 5-11 класів |
8.2. Проведення бесід:- «Змінюй в собі негативне ставлення до інших» (1-4 класи);- «Допоможи собі, рятуючи інших» (5-7 класи);- «Як довіряти і бути вдячним іншим» (8-11 класи) (вересень). | Учасники освітнього процесу | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4 класів, класні керівники 5-11 класів | ||
8.3. Конкурс плакатів «STOP BULLING» (жовтень) | Учасники освітнього процесу | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4, класні керівники 5-11 класів | ||
8.4. Заняття з елементами тренінгу «безконфліктне спілкування з однокласниками» (жовтень) | Учасники освітнього процесу (учні групи ризику). А також ті, що перебувають на внутрішньому обліку | Психолог Тарасюк В.Ф. | ||
8.5. Перегляд відеофільмів, соціальних відеороликів з питань булінгу в учнівському середовищі із подальшимобговоренням проблемних ситуацій на виховних годинах (протягом року) | Учасники освітнього процесу | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4, класні керівники 5-11 класів | ||
8.6.Проведення тематичних батьківських зборів «Як навчити дітей безпечній поведінці в соціальних мережах» (вересень) | Батьки | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4, класні керівники 5-11 класів, психолог Тарасюк В.Ф. | ||
8.7.Флешмоб «Скажемо булінгу – ні» (жовтень) | Здобувачі освіти | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., педагог-організатор Чайка Л.Ю. | ||
8.8.Проведення батьківського лекторію з питань протидії випадкам булінгу та кібербулінгу (листопад)(упродовж 2021-2022) | Батьки | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., педагог-організатор Чайка Л.Ю. | ||
8.9.Організація зустрічі батьків з представниками батьківської громадськості, які є фахівцями правоохоронних органів і структур | Батьки | Заступник директора з виховної роботи Фурманюк Т.В., класоводи 1-4, класні керівники 5-11 класів | ||
9 | Сприяння професійному розвитку та підвищенню кваліфікації педагогічних працівників | Проходження курсової підготовки, участь в методичних заходах для педагогічних працівників з питань формування соціальних компетентностей з попередження насильства в закладах освіти | Педагогічні працівники | Адміністрація закладу освіти |
Зміни до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу
Наказ "Про організацію у 2020-2021 навчальному році роботи з профілактики правопорушень, злочинів, дитячої безпритульності і бездоглядності та проявів насилля серед учнівської молоді, попередження вживання наркотичних речовин, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, запобігання поширенню ВІЛ-інфекції/СНІДу"
Порядок реагування на доведенні випадки булінгу та відповідальність осіб, причетних до булінгу в комунальному закладі «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 Луцької міської ради»
Рекомендації класному керівнику для профілактики булінгу в класі.
- Варто з першого дня припинити будь-які глузування однокласників над невдачами інших однокласників.
- Якщо з будь-яких причин репутація дитини зіпсована, то варто дати їй можливість підвищити власний авторитет перед однокласниками, доручивши посильну справу.
- Варто припиняти будь-які особисті зневажливі зауваження одних дітей до інших.
- Організовувати для згуртування класного колективу спільні заходи.
- Необхідно дати можливість найбільше активним учням класу проявляти себе та самостверджуватися завдяки своїм умінням і талантам, а не через приниження інших.
- Не варто порівнювати роботи учнів та отримані за них бали публічно. Краще обговорювати певні помилки чи недопрацювання індивідуально з кожним.
Куди можна звернутись у випадку насильства та складних життєвих ситуацій
Національна "гаряча лінія" з питань захисту прав дітей та протидії булінгу -0800 500 225(безкоштовно з стаціонарних),116 111(із мобільних)
Центр "Ла Страда-Україна" (консультування дітей щодо їх прав та поведінки у пипадках жорстокого поводження)- (044)2053695,htpp;www.la-strada.org.ua
Національна "Гаряча лінія" з проблем запобігання насильства в сім'ї, торгівлі людьми та гендерної дискримінації- 0 800 500 335(безкоштовно з стаціонарних), 116123 (із мобільного)
Національна "Гаряча лінія" з питань міграції та протидії торгівлі людьми 0800505501(безкоштовно із стаціонарних телефонів)
Служба у справах дітей Луцької міської ради (якщо дитина зазнала жорстокого поводження з боку дорослих)- (0332)77793
Сектор ювенальної превенції Луцького відділу поліції ГУНП у Волинській області (розглядає випадки жорстокого поводження з дітьми)- (0332) 248357
Волинській обласний центр соціально-психологічної допомоги - 0506709954
"Телефон довіри" управління соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді Луцької міської ради -(0332) 716772
Луцькій місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги - (0332) 770717
Анонімний онлайн- щоденник "Тільки нікому не кажи" (можливість анонімно написати про свої проблеми) htpps;//sekrets.1 plus1.ua
Коментарi